Disky podľa priemeru

Technické rady

Technické špecifiká hlinikových diskov a pneumatík

 

  1. PRIEREZ DISKU

  2. VYSVETLENIE PRÍKLADU SKRATIEK

  3. UPEVŇOVACIE SKRUTKY A MATICE

  4. TABUĽKA ODPORÚČANEJ ŠÍRKY RÁFIKU PODĽA 5. ROZMERU PNEUMATIKY

  5. OZNAČENIE PNEUMATÍK

  6. INDEXY RÝCHLOSTÍ

  7. INDEXY NOSNOSTÍ

  8. HUSTENIE PNEUMATÍK

  9. ALTERNATÍVNE ROZMERY

  10. KEDY PREZUŤ ?

  11. SPRÁVNE USKLADNENIE PNEUMATÍK

  12. MOŽNÉ ZÁVADY PNEUMATÍK

 

 

 

PRIEREZ DISKU


 

 

VYSVETLENIE PRÍKLADU SKRATIEK:
8J / 17 / ET35 / 5x100 / 57,1

 

8 = šírka disku v palcoch 8"

 

J = typ pätice (pre takmer všetky alu disky "J")

 

17 = nominálny priemer príslušného disku v palcoch (1palec=25,4mm)

 

ET =  ET (einpresstiefe = zális) v milimetroch, vzdialenosť dosadacej plochy disku od pomyselnej roviny deliacej šírku disku - alebo ako hlboko zapadne disk do blatníka (čím väčšia je hodnota ET, tím viac disk zapadne do stredu auta), hodnota u väčšiny alu diskov pre európske autá sa pohybuje okolo 35mm

 

5 = počet skrutiek (dier v ráfiku)

 

100 = priemer roztečnej kružnice upevňovacích skrutiek

 

57,1 = priemer centrovacieho otvoru (CB = center bore), je udávaný v mm a prakticky každý výrobca automobilov používa iný, v praxi to znamená, že disky síce môžu mať rovnakú rozteč, ale nemusia byť dobre vycentrované a vtedy auto vibruje, použitie jedného typu disku na viac značiek automobilov umožňujú centrovacie krúžky

 

 

 

UPEVŇOVACIE SKRUTKY A MATICE

 

 

K upevneniu disku na vozidlo sa používajú skrutky, alebo matice. U niektorých diskov sa
používajú skrutky na zmenu rozteče, tzv. excentrické skrutky (skrutky s pohyblivou hlavou). Pohyblivá hlava skrutky umožňuje použiť napr. disk s roztečou skrutiek 4/100 na vozidlo s roztečou 4/98, disk s roztečou skrutiek 5/100 na vozidlo s roztečou 5/98 a pod.

 

 

 

TABUĽKA ODPORÚČANEJ ŠÍRKY RÁFIKU PODĽA ROZMERU PNEUMATIKY

 

 

 

 

OZNAČENIE PNEUMATÍK

 

 

                           205           55       R        16           91W

 

 

 

 

INDEXY RÝCHLOSTÍ

 

 

 

 

INDEXY NOSNOSTÍ

 

 
 

  

HUSTENIE PNEUMATÍK

 

Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak merajte vždy za  studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate. Úbytok tlaku je pre vaše obutie škodlivejšie než prehustenie. Pri strate tlaku o 10 % už dochádza k zvýšenej spotrebe a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!
 


ALTERNATÍVNE ROZMERY

 

Pri zmene rozmeru pneumatík na vašom automobile je potrebné dodržať hlavnú podmienku a to výber pneumatiky s približne rovnakým obvodom. V tom vám pomôžu nasledujúce tabuľky. V jednotlivých riadkoch sa vám zobrazia rozmery (alebo skupiny rozmerov), ktorých obvod je rovnaký alebo sa nachádza v tolerancii. Obvod (v mm) je vyznačený vpravo vedľa rozmeru pneumatiky, ďalšie údaje predpisujú doporučený rozmer disku pre danú pneumatiku. Pre výber alternatívneho rozmeru je najlepšie vychádzať zo základného rozmeru pre váš automobil (napr. 165/70/13) - nájdete ho v stĺpci 'série 70' a potom pokračovať v rovnakom riadku smerom doprava k nižším profilom. 

 

 

Tabuľka ( 12" - 15" ) Tabuľka ( 15" - 16" )

 

  

KEDY PREZUŤ ?


Ak sa v jari začnú pohybovať teploty dlhodobo nad 7 st. C° je ten správny čas na obutie letnej pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená na prevádzku za vysokých teplôt. Zimné zmesi sa na suchých a teplejších povrchoch viacej opotrebová- vajú, zhoršujú jazdné vlastnosti automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a taktiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt.

 


SPRÁVNE USKLADNENIE PNEUMATÍK

 

Aby sme mohli bez problémov použiť pneumatiky aj pre budúcu sezónu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:

  • Skladovať sa oplatí pneumatiky so vzorkom s hlbokou 3-4 mm. Menší vzorok sa pre zimnú jazdu nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci toto nedoporučujú.
  • Pneumatiky skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné svetlo, vlhko, vysoké teploty či pôsobenie chemikálií pneumatikám škodí.
  • Najlepšie je skladovať pneumatiky na diskoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba.

 

  

Ak skladujete pneumatiky bez diskov uložte ich vedľa seba nastojato, je dobré ich občas pootočiť, aby ste predišli ich zdeformovaniu.

 

 

Na pneumatikách označte ich predošle umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použití ich montujte na rovnaké koleso.

 

  

MOŽNÉ ZÁVADY PNEUMATÍK

 

Uvádzame možné závady pneumatík, pri nesprávnom dodržiavaní tlaku hustenia, alebo pri závadách na podvozku:

 

  • Ojazdené kraje behúňa – príliš nízky tlak
  • Ojazdený stred behúňa – príliš vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa balónovitý tvar
  • Ojazdený jeden kraj behúňa – najčastejšia príčina je zle nastavená geometria
  • Opotrebované rôzne miesta – pneumatika je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje závadu tlmičov
  • Opotrebované jedno miesto – pri brzdení, šmyku
  • Pozdĺžne drážky a ryhy – hlavne v zime, pri prešmykovaní, hrabaní, keď jedno koleso stojí a druhé sa pretáča.

 

Posledné prezerané disky

Zatiaľ ste neprezreli žiaden disk

Návod na použitie diskov

Pre správne používanie hliníkových diskov značky RACING LINE, je nutné riadiť sa pokynmi uvedenými v návode.

Pneumatiky

Pneumatiky

Predaj pneumatík za najvýhodnejších podmienok na Slovenskom trhu. Dovoz už do 24 hodín

TECHNICKÉ RADY

TECHNICKÉ RADY

Neviete si rady? Informujte sa o technických špecifikách hlinikových diskov a pneumatík.

MAILINGLIST

Chcete dostávať novinky priamo do Vašej emailovej schránky?

Nákupný košík

0.00 € 0.00 Sk
0 položiek v nákupnom košíku